Elke vrachtwagen heeft een aantal dode hoeken. Er zijn plekken rondom een vrachtwagen waar je als fietser of bromfietser ineens onzichtbaar wordt voor de vrachtwagenchauffeur. Deze zitten aan de rechterkant, aan de voorkant en aan de achterkant van de vrachtwagen. Gemiddeld vallen er per jaar 10 verkeersdoden bij dodehoekongevallen, dit aantal is al sinds 2007 redelijk stabiel.

Dit komt vaak voor als een fietser en een vrachtwagen allebei bij het stoplicht staan. De rechtdoor rijdende fietser heeft voorrang op de rechts afslaande vrachtauto, maar de chauffeur ziet de fietser over het hoofd. Op dat moment wordt er gekeken naar de schuldige. Had de chauffeur inderdaad de fietser niet kunnen zien, stonden de spiegels wel goed afgesteld? Uiteindelijk worden chauffeurs vaak vrijgesproken, maar daar kan jaren overheen gaan.

RijschoolPascalHolthuis_dodehoek

Zo houd je rekening met de chauffeur

1. Houd afstand
Een van de engste plekken in de bebouwde kom is precies achter de vrachtwagen. Want ook vrachtwagens rijden wel eens een verkeerde straat in, en moeten achteruit. Als je ziet dat een vrachtwagen een bijzondere verrichting moet doen, houd dan minimaal 50 meter afstand, en zet je auto stil.

2. Als hij jou in de spiegel ziet, zie jij hem ook
Deze regel klopt altijd. Maak oogcontact met de chauffeur. Of dat nou rechtstreeks of via de spiegel is. Dan wéét de chauffeur dat je daar staat. Dus ga daarna niet meer verplaatsten.

3. Blijf er rechts en ruim achter
Dat is de beste plek om te gaan staan bij een vrachtwagen. Ga op de fiets dus niet langs de vrachtwagen rijden om ervoor of ernaast te staan, dan sta je juist in de dode hoek.

4. Gebruik handgebaren
Hij lijkt heel hoog en ver weg, maar is prima te zien. Laat weten dat je ’m ziet, dat hij erlangs kan. Knipper met je licht. En als je dan toch ziet dat hij al aan een draai bezig is, laat hem die dan afmaken.

Tips om te voorkomen dat je onder de wielen
van een vrachtauto terecht komt:

Ga zelf nooit rechts naast of voor een vrachtwagen staan! De kans is namelijk groot dat de chauffeur je daar niet ziet. Blijf altijd minimaal 3 meter achter de vrachtwagen en ga zoveel mogelijk rechts staan. Fiets een vrachtwagen die aan het wachten is totdat hij rechtsaf kan slaan, ook nooit zomaar rechts voorbij! De chauffeur verwacht dit niet en ziet je dan niet. Maak altijd oogcontact met de chauffeur! Check of hij je ziet! Twijfel je of hij je ziet, laat dan de vrachtwagen voor gaan, ook al heb je eigenlijk voorrang. Aarzel niet om zo nodig uit te wijken naar de stoep of berm als je verwacht dat je in de knel komt.

Bron: ww.anwb.nl