Wil je in een goed werkende auto rijden? Dan is het van belang dat alle onderdelen onder de motorkap goed functioneren. Voor een zorgeloze en veilige autorit, is regelmatige controle van die onderdelen heel verstandig. Bovendien kun je tijdens een rijexamen vragen verwachten over wat je onder de motorkap vindt. De controle kun je eenvoudig in enkele stappen uitvoeren. Het is natuurlijk wel belangrijk dat je weet waar welke onderdelen zitten. Hoe kun je ze controleren en mogelijke gebreken verhelpen? Graag leggen we dat hieronder verder uit. Uiteraard komen ze ook aan bod in onze rijlessen.
Hoe open je de motorkap?
Ten eerste moet je de motorkap ontgrendelen. Per type auto verschilt dat. Meestal doe je dit via een hendel die links onder het dashboard zit. In het instructieboekje van je auto staat waar deze hendel zit. Vervolgens haal je de hendel naar je toe om de motorkap te openen. In het midden onder de motorkap zit meestal de vergrendeling. Nadat je deze omhoog hebt gehaald, kan de motorkap helemaal open. Doe dit rustig en zet hem goed vast met een stang voor je de motorkap loslaat. Nu heb je zicht op diverse onderdelen. Vaak zie je in nieuwere auto’s dat met kleuren en symbolen wordt aangegeven om welk onderdeel het gaat.
Wat zit er bijvoorbeeld onder de motorkap?
- Koelvloeistof
- Ruitensproeiervloeistof
- Remvloeistof
- Oliepeilstok
- Bijvuldop voor olie
- Accu
Koelvloeistof
Koelvloeistof herken je aan de roze kleur. Deze vloeistof is bedoeld om de motor indirect af te koelen. De koelvloeistof zit in een flacon links bovenin en daar staat wat druk op. Wil de flacondop openen, doe dat dan langzaam. Daar kun je een doek voor gebruiken. Voor het bijvullen moet de motor koud zijn. Je ziet op de flacon streepjes, die het minimum- en maximumpeil aangeven. Wanneer deze vloeistof op het minimum staat, kun je deze zelf bijvullen. Gebruik bij voorkeur de door de fabrikant aanbevolen koelvloeistof.
Ruitensproeiervloeistof
De ruitensproeiervloeistof vind je onder de koelvloeistof en is bedoeld voor het schoonhouden van de voor- en achterruit. Het reservoir heeft vaak een blauwe dop met een besproeide ruit-symbool. Dit reservoir kun je tot de rand met ruitensproeiervloeistof vullen. ’s Winters is het handig om daaraan antivries toe te voegen.
Remvloeistof
De remvloeistof vind je rechts bovenin. Deze vloeistof is belangrijk om goed te kunnen remmen. Op de flacon staat ook een minimum- en maximum-markering. De remvloeistof wordt meestal vervangen tijdens een onderhoudsbeurt. Mocht het reservoir niet helemaal meer vol zijn, dan kan je het zelf tussentijds bijvullen. Let er wel op dat je de juiste remvloeistof gebruikt. Zodra de vloeistof onder het minimum komt, is er misschien lekkage. Dan is het raadzaam om bij een garage langs te gaan.
Oliepeilstok en bijvuldop
Het is belangrijk dat er voldoende motorolie in je auto zit, omdat dit de beweegbare onderdelen van de motor smeert en zo beschadigingen voorkomt. Als de motor koud is, kan je de motorolie controleren via de oliepeilstok. Aan het uiteinde van deze stok zit een ring waarmee je deze omhoog kunt trekken. Als je je oliepeil controleert, is het belangrijk dat je auto behoorlijk horizontaal staat. Eerst trek de peilstok eruit. Daarna maak je hem schoon met een doek. Vervolgens steek je de stok weer terug. Haal je daarna de peilstok er weer uit, dan zie je wat het oliepeil is. Check of het peil tussen de minimum- en maximum-markering zit. Is het oliepeil laag, dan kun je olie zelf bijvullen. Draai dan de bijvuldop voor de olie op het motorblok open. Op die dop zie je een oliekan-symbool.
Accu
Wat is de functie van een accu in je auto? Die voorziet diverse auto-onderdelen van stroom en is nodig voor het starten van de motor. Meestal hoef een accu niet te onderhouden. Je kunt wel controleren of de accu goed vastzit en of de accupolen schoon en niet geroest zijn. Zit er in je auto een moderne accu, dan heeft die een kijkglaasje. Zie je dat de kleur groen is, dan is alles in orde.
Andere onderdelen
Bovengenoemde onderdelen zijn de belangrijkste onderdelen die je onder je motorkap vindt. Ze zijn vrijwel allemaal eenvoudig zelf te controleren. Zijn er andere onderdelen defect, of is bijvoorbeeld de remvloeistof onder het minimum ligt, ga dan even langs bij je autogarage. Overige onderdelen zijn bijvoorbeeld de ventilator, v-riemen en zekeringen. De ventilator laat de motor afkoelen. V-riemen, ook wel bekend als multiriemen, zorgt voor de aandrijving van de dynamo, de aircopomp en stuurbekrachtigingpomp. Als deze riem te slap hangt, wordt de accu niet goed opgeladen. De riem wordt gecontroleerd bij een onderhoudsbeurt en vervangen in geval van slijtage. Zekeringen voorkomen overbelasting van het elektrische circuit en kunnen doorbranden bij een elektrische storing.