Licht overdag spaart levens

BMW 2 Serie Active Tourer DesignHet aantal mensen dat in een personenauto om het leven komt, daalt spectaculair. In vijf jaar tijd zijn er bijna zestig slachtoffers minder overleden bij een ongeval. Een belangrijke reden voor de terugloop is dat nieuwe auto’s overdag automatisch met licht aan rijden. Dat constateert de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV). „Sinds 2011 moeten alle nieuwe typen personenauto’s in Europa voorzien zijn van mvo (motorvoertuigverlichting overdag). Dat zijn er in ons land inmiddels een paar miljoen. Dat het effect sorteert, is terug te zien in de ongevallencijfers die sindsdien opvallend zijn gedaald”, lazen wij vorige week in de Telegraaf.

Wat betekent het voeren van
motorvoertuigverlichting overdag (mv0)?

1 Geldt deze verplichting voor alle auto’s?

De speciale dagrijlichten moeten al in de fabriek zijn ingebouwd. Het betreft aparte, kleine lampen die losstaan van het bekende dim- of grootlicht in auto’s.

2 Waarom wordt het verplicht?

Onderzoek heeft duidelijk gemaakt dat auto’s met het licht aan overdag beter worden opgemerkt door andere weggebruikers.Dat het effect sorteert, is terug te zien in de ongevallencijfers die sindsdien opvallend zijn gedaald”, zegt woordvoerder Patrick Rugebregt, namens de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV).De SWOV voorspelde in 2010 al dat verkeersveiligheid veel profijt zou hebben van dagverlichting bij motorvoertuigen. Men ging ervan uit dat als iedere automobilist mvo zou voeren, dat zeker dertig doden en ook nog eens honderden ernstig gewonden per jaar zou schelen.

3 kan ik dan ’s avonds en ’s nachts volstaan met dagrijlicht?

Nee, in het donker is nog steeds dimlicht verplicht. De nieuwe lampen van het dagrijlicht zijn klein en minder krachtig.

4 Kan ik ook mijn huidige auto van dagrijlicht voorzien?

De lampen mogen niet op een willekeurige plek worden gemonteerd. Er zijn wettelijk vastgelegde inbouwvoorschriften.

5 Mag je straks in landen waar de verplichting van licht overdag geldt, alleen nog met een auto met dagrijdlicht de weg op?

Nee. In die landen is straks ook nog steeds dimlicht toegestaan, als de auto niet over het speciale dagrijlicht beschikt.


RijschoolPascalHolthuis_Lamp

6 En als mijn auto dagrijlicht heeft, hoef ik dan in bijvoorbeeld in
Scandinavië niet meer met dimlicht te rijden?

Inderdaad. In bijna alle landen waar de verplichting geldt voor autoverlichting overdag, kan worden volstaan met dagrijlicht. Enige uitzondering is Noorwegen, waar altijd het dimlicht aan moet. Dimlicht is overigens altijd beter als het donker wordt of de weersomstandigheden tot slecht zicht leiden.

7 Stijgt het brandstofverbruik loor die lampen?

Ja, elke vorm van verlichting leidt tot een hoger brandstofverbruik. Maar juist doorat de dagrijlichten kleiner zijn dan de gewone koplampen verbruiken ze minder energie. Het extra brandstofverbruik bedraagt minder dan 0,2 liter op de 100 kilometer. En de nieuwe generatie led-dagrijlichten, die sommige auto’s hebben, is nog zuiniger.

8 Als mijn auto dagrijlicht heeft, hoef ik dan in de tunnel
niet meer het dimlicht in te schakelen?

In tunnels blijft dimlicht verplicht. Het dagrijlicht is in een donkere tunnelbuis ontoereikend.

9 Mag ik in elk land overdag met licht aan rijden?

De enige uitzondering is Griekenland, waar autoverlichting overdag verboden is. Maar als de autoverlichting door de fabriek is ingebouwd en zich simpelweg niet laat uitschakelen, ziet de politie het door de vingers.

10 Welke risico’s loop ik eigenlijk als ik overdag
niet met het licht aan rijd?

Naast het risico van een bekeuring is er ook nog het probleem van aansprakelijkheid bij een ongeval.
Als een automobilist zich niet aan de wet houdt, kan dat gevolgen hebben voor de schuldvraag.

Veilig Verkeer Nederland is blij dat nieuwe brom-, snor- en motorfietsen sinds 1 januari 2016 van dit jaar voorzien moeten zijn van het ’automatic headlights on’ (aho). “Dat houdt in dat de koplamp automatisch aangaat als je de motor start. Dus dat vergeten kan niet meer”. Nu alleen nog afspraken voor de fietsers en dan voeren wij overdag allemaal ‘dagrijlicht’.


Bron:
Licht overdag spaart levens, Telegraaf; 22 januari 2016