De eerste rijles
Misschien ben je net gestart of wil je je graag voorbereiden op je eerste rijles. Toen ik, Pascal, startte met rijlessen op mijn 18e, vond ik het helemaal geweldig. Ik zie soms best wel hoe spannend jullie het vinden. Hoe leuk is het als ik je mag verrassen op je verjaardag met je eerste rijles. Dan blijft de eerste rijles misschien nog wel extra in je geheugen. Probeer van je eerste rijles te genieten en ik help je graag om je op je gemak te stellen tijdens het lessen.
Vergeet niet dat je al vrij snel zelfstandig kunt rijden en je dat misschien
wel helemaal vergeet hoe het was als leerling!
Voor de goede orde: Je hebt les in de BMW1, diesel.
Spannend? Vast wel en dat is niet zo vreemd. Je weet niet wat er van je wordt verwacht en ook niet hoe ik, als instructeur ben en hoe je gaat presteren. Dat maakt het best spannend. Realiseer je dat de eerste rijles een soort kennismakingsles is waarin wij elkaar nog moeten leren kennen. Wij moeten even aan elkaar wennen en uiteraard moeten wij even zoeken welke instructie het beste bij je past.
Achter het stuur
In de kennismakingsles rijd ik naar een rustig stuk weg of terrein bij jou in de buurt en dan laat ik je de stuurtechnieken zien. De eerste les draait om kennismaking met elkaar, de uitleg van de rijopleiding en het oefenen van de stuurmethoden. Natuurlijk ga je zelf ook achter het stuur! Ik leer je de juiste zit- en stuurhouding. Uiteraard leg ik je uit wat het juiste gebruik is van de autogordel, de hoofdsteunen en wat algemene informatie, de dubbele bediening in de lesauto en hoe het online reserveringssysteem werkt van Rijschool Pascal Holthuis. Ook nemen wij je medische verklaring door, in het geval er iets aan de hand is. Denk bijvoorbeeld aan een bepaald medicijnen gebruik wat van invloed kan zijn op je rijvaardigheid.
De auto wordt gestart en jij mag de eerste les sturen en richting aangeven. Als dit al snel heel goed gaat, kan ik je ook het gas en de rem erbij geven. Wij gaan er later in de lessen achter komen dat het erg handig is, dat ik ook aan mijn kant gas heb. Dit hebben niet alle rijschoolhouders.
Sturen
De eerste les ga je sturen en leer je 2 stuurmethodes: de ´doorgeefstuurmethode´ waarmee je het stuur doorgeeft van de ene naar de andere hand en de ´overpakmethode´ waarmee je het stuur zover draait dat je vanzelf met je andere hand het stuur over zult pakken. Ik leg je deze instructie uit en uiteraard ga je oefenen.
Plaats op de weg
De eerste les is het soms lastig om de juiste plaats op de weg aan te houden. Wat ik merk, is dat je snel de neiging hebt om teveel rechts te gaan rijden en ingrepen zijn dan ook altijd het gevolg van teveel rechts rijden en zelden omdat je teveel aan de linkerkant zit. Hoe dit komt? Je bent niet gewend om links van het midden in je voertuig te zitten. Op de fiets of de brommer zat je immers altijd in het midden? Als je dat met de auto ook wilt doen zit je teveel rechts en kom je snel tegen de stoeprand aan.
Ver vooruit kijken
Probeer ook je ogen te blijven bewegen (van voor de auto naar in de verte) en kijk primair ver vooruit. Tenminste een meter of 200 voor je. Als je dat doet zal je zien dat je rijlijn stabieler zal worden en je koers dus vaster.
Tijdens de rit
In de eerste les laat ik je niet alle handelingen in de auto verrichten. Je krijgt zo veel informatie over je heen, dat je anders gewoon té veel informatie krijgt. Tijdens de eerste rit leg ik je uit hoe de de methodische instructie in elkaar zit. De fasen van de leergang worden genoemd en er ik leg je uit welke volgorde ik aanhoud en vooral waarom!
Ik krijg geregeld de opmerking: ‘maar ik wil wel snel de snelweg op hoor!’. Het is echt levensgevaarlijk om met een leerling, die nog niet stuurvast is de snelweg op te gaan. Laten wij dus gewoon rustig aan beginnnen.
Ook niet onbelangrijk, kijk tijdens de rit gewoon naar de weg en niet naar mij. Het lijkt zo vanzelfsprekend om iemand aan te kijken als hij tegen je spreekt, maar in de lesauto is dat niet alleen ongebruikelijk, maar ook onhandig en gevaarlijk.
Na de rit
Na de rit kunnen wij samen een vervolgafspraak plannen, maar dankzij mijn online reserveringssysteem kan je dit ook in alle rust thuis doen! De lessen worden via iDEAL of rechtstreekse betaling via de bank betaald, dus geen gedoe met contant geld! Hoe handig? Natuurlijk nemen wij de les nog even door en kan je vragen stellen.
Tenslotte
Bereid je erop voor dat sommige lessen soms heel pittig kunnen zijn. Op sommige momenten kan je best op je huid gezeten worden door mij. Ik kijk dan of je druk aan kunt, je beter kunt presteren, welk type je bent, je uitdagen tot presteren, etc. Een volgende les kan zo rustig verlopen dat je denkt geen les te hebben gehad. Het lijkt er dan op dat je alleen een rondje hebt gereden. Soms voel je druk. Soms heel bewust niet en bekijk ik het effect van een eerdere les.
De eerste lessen lijken het moeilijkste, maar vergis je niet. Net als jij denkt lekker te gaan rijden begint de rijopleiding pas echt. Dan gaan we alles doen met ´waarneming´ en komt het meest lastigste stukje uit je rijopleiding juist aan bod.
Ja … je gaat nog veel voor je kiezen krijgen, maar … het zal het allemaal waard zijn! Ik weet het zeker!