Feit: 90% van alle kopstaart-botsingen worden veroorzaakt door te weinig afstand houden

Bumperkleven betekent; ‘niet-voldoende afstand houden in het verkeer’

Een groot deel van de weggebruikers ergert zich er aan. Maar bumperkleven is ook gevaarlijk. Negentig procent van alle kop-staartbotsingen op de snelwegen gebeurt doordat er te weinig afstand is gehouden. Houdt je voldoende afstand? Dan heb je meer overzicht. Ook reageer je beter op onverwachte situaties. Er is er dan genoeg ruimte om bij een noodstop op tijd stil te staan.

Hoe weet je of je voldoende afstand hebt?

Een goede vuistregel is om twee seconden tussen het eigen voertuig en de voorganger te houden. Begin te tellen wanneer de auto voor je langs een vast object rijdt. Bijvoorbeeld een verkeersbord of hectometerpaaltje. Als je na twee seconden of langer bij hetzelfde object bent, houdt je voldoende afstand. De twee-seconden-regel werkt alleen bij normale omstandigheden. Bij slecht weer of slechte wegen wordt de remweg langer. Het is dan belangrijk om meer afstand te houden.

Onnodig links rijden

Onnodig links rijden is strafbaar en kan gevaarlijk gedrag uitlokken. Toch mag dat nooit een reden zijn om je volgafstand te onderschatten. Deel je snelheid maar eens door 3,6 om te bepalen hoeveel meter je per seconde aflegt. Bij 120 km per uur ben je in een seconde al 33 meter verder en dán gaat een alerte bestuurder pas remmen. We noemen dit je reactieweg. Je stopafstand is een optelsom van je reactieweg en je remweg.

De linkerbaan is sneller

In de ideale wereld wel. Maar op onze drukbevolkte wegen zijn automobilisten vrijwel nooit alleen op die geliefde strook asfalt. En dus vervalt de bumperklever in een nerveus spel van stelselmatig remmen en weer optrekken. Juist dit schokeffect zorgt voor files.

Slalommen in de file

In de file komen rijstroken meestal beurtelings in beweging. Om zoveel mogelijk van de rijdende baan te profiteren ‘slalomt’ de bumperklever van links naar rechts en laat geen vrije millimeter onbenut. Al is je snelheid minimaal, ook in de file is het zaak afstand te bewaren: vaak verslapt je aandacht, waardoor je minder snel reageert op de situatie voor je. Daarnaast heeft afstand houden in de file nog een voordeel: je kunt met minimale, doch regelmatige snelheid blijven doorrollen, wat beter is voor je brandstofverbruik en de doorstroming. Let in de file ook op je zijdelingse afstand voor motorrijders die tussen de twee linkerrijstroken door mogen rijden.

Die vrachtauto hoort hier niet!

Een vrachtwagenchauffeur die het nodig vindt om een collega in te halen, ziet dikwijls een slinger van ongeduldige automobilisten in zijn achteruitkijkspiegel. Die auto’s zouden hun volgafstand juist met een seconde extra moeten vergroten omdat ze niet kunnen zien wat er vóór de vrachtauto gebeurt. Vrachtwagens die achter personenauto’s ‘plakken’ zijn er ook. De vrachtwagen wil dan zo min mogelijk van zijn met moeite opgebouwde snelheid verliezen als het verkeer voor hem vertraagt. De vrachtwagenchauffeur is strafbaar als hij minder dan een halve seconde tussen zichzelf en zijn voorganger laat; bij een snelheid van 80 km/u zit er dan 11 meter tussen.

Sancties

Iedere bestuurder moet zijn voertuig kunnen stoppen: binnen de afstand waarover hij de weg kan overzien
én waarover deze weg vrij is. Wie dat niet doet, kan rekenen op een boete. Echte plakkers krijgen een dagvaarding. Ze kunnen dan veroordeeld worden tot een forse geldboete én een ontzegging van de rijbevoegdheid van maximaal 8 maanden.

Politie
De politie controleert op bumperkleven met normale surveillances en met surveillances in de onopvallende videoauto. Daarnaast wordt gecontroleerd met het Video Controle Systeem.

Heb jij de 2 seconden test al gedaan?

Bronnen:
1. ANWB
2. Openbaar Ministerie